Topinambur - uprawa i właściwości

Topinambur – uprawa i właściwości

Topinambur – nazywany inaczej słonecznikiem bulwiastym, karczochem jerozolimskim lub ziemniakiem kanadyjskim to roślina, która w ostatnich latach stała się jedną z bardziej popularnych w polskiej kuchni. Dlaczego warto, aby na stałe zagościła w naszej kuchni?

To bulwiaste warzywo zostało sprowadzone w XVII wieku z Ameryki Północnej do Francji, prawdopodobnie przez Marca Lescarbota pod nazwą ”pomme de Canada”. Dzisiaj jest na nowo odkrywane przez kucharzy na całym świecie.

Bardzo często topinambur bywa wykorzystywany jako zamiennik ziemniaka. Może być spożywany zarówno na surowo, jak i po obróbce termicznej. Ma słodki, orzechowy smak. Może być również wykorzystywany w ogrodach, jako roślina ozdobna.

Uprawa

Jedną z zalet tego warzywa jest łatwość uprawy, gdyż jego wymagania są niewielkie. Topinambur lubi żyzną, dobrze spulchnioną glebę, najlepiej bez kamieni i chwastów. Przy takiej glebie nie ma potrzeby dodatkowego nawożenia. Zimą jest odporny na mróz, natomiast latem, podczas upałów, należy pamiętać o podlewaniu rośliny, jednak nie należy doprowadzać do zastoju wody. Najlepszym momentem na rozsianie słonecznika bulwiastego jest wiosna, aczkolwiek bulwy można sadzić przez cały rok. Ich sadzenie jest dziecinnie proste – wystarczy pokroić kilka bulw, rozsadzić i gotowe. Jak większość bulwiastych warzyw zbierany jest jesienią.

Warto wspomnieć, że topinambur jest dość „egoistyczną” rośliną, lepiej nie uprawiać go z innymi, gdyż może je zdominować i wszystkie cenne składniki z gleby będzie pobierał dla siebie.

Ponieważ może być on hodowany jako roślina ozdobna, można go również uprawiać w doniczkach, co będzie zapobiegać nadmiernemu rozprzestrzenianiu się tej rośliny. Należy wówczas pamiętać o dużym nasłonecznieniu.

Właściwości i zastosowanie

Topinambur jest rośliną bogatą w składniki mineralne takie jak potas, magnez oraz witaminy z grupy B. Wszystkie te składniki biorą udział w regulacji układu nerwowego, obniżają poziom stresu oraz pozytywnie wpływają na koncentrację. Ich wysoka zawartość chroni przed chorobami sercowo – naczyniowymi. Wysoka zawartość potasu obniża ciśnienie tętnicze krwi.

Duża zawartość błonnika i inuliny sprawiają, że topinambur jest rośliną wspierającą proces odchudzania. Należy być jednak ostrożnym i wprowadzać to warzywo stopniowo do swojej diety, gdyż wysoka zawartość inuliny może powodować biegunki. Wspomaga on pracę układu trawiennego oraz przemianę materii, pobudzając perystaltykę jelit – często jest on polecany przy zaparciach. Posiada on również działanie detoksykujące.
Dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu nie podnosi poziomu cukru we krwi, dlatego też polecany jest przy cukrzycy typu II.
Spożywanie topinamburu wzmacnia system odpornościowy oraz chroni przed infekcjami dróg moczowych. Polecany jest rekonwalescentom po przebytych chorobach i wyniszczeniu organizmu. Roślina ta obniża poziom złego cholesterolu we krwi, odpowiedzialnego za powstawanie miażdżycy i innych chorób układu krążenia.

Sok ze słonecznika bulwiastego może być stosowany na skórę w leczeniu poparzeń, owrzodzeń oraz łuszczycy.


Bulwy tej rośliny można również wykorzystać do produkcji alkoholu oraz inuliny – popularnego zamiennika cukru. Dzięki łatwości w uprawie często bywa wykorzystywany jako pożywienie dla zwierząt domowych i dzikich. Służą do tego zarówno bulwy jak i części kwiatowe.

Warto, aby topinambur był częstym gościem w naszej kuchni, gdyż posiada wiele prozdrowotnych zastosowań. Wszyscy zainteresowani zdrowym stylem życia powinni bliżej poznać tę roślinę i wykorzystać jej właściwości.

Źródło: Topinabmur – Medyk.Online

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You May Also Like

Pielęgnacja i uprawa kalanchoe

Kalanchoe to efektownie prezentujący się kwiat z rodziny sukulentów pochodzący z Madagaskaru. Jeśli szukasz oryginalnej rośliny do swojego domu z całą pewnością będzie ona idealnym wyborem. Odpowiednio zadbana roślina będzie…
View Post